Urządzając pokój dziecięcy nie zawsze mamy możliwość zobaczyć na żywo każdy przedmiot – zarówno mebel jak i mały dodatek np. lampkę nocną czy poduszkę. Wręcz wydaje się to niemożliwe, by wszystko było zawsze dostępne w danym sklepie. Jesteśmy bardzo przyzwyczajeni do zakupów on-line. Nic dziwnego, jest to wygodne – oszczędzamy czas na podróż do sklepu i nie musimy martwić się o transport dużych mebli. Zresztą sklepy nie dysponują dużą ilością towaru, może poza większymi jak np. IKEA. A czasami po prostu nie mamy innej możliwości, bo dany sklep działa tylko on-line lub sklepy są pozamykane, jak w ostatnim czasie z powodu pandemii.

Na co zwracać uwagę kupując przez Internet?

1. WYMIARY

Oczywistym jest, że sprawdzamy wysokość, długość czy głębokość szafy, biurka itp. Weryfikujemy to z wymiarami pokoju, by mieć pewność, że dany mebel czy dywan zmieści się w pokoju. Na poddaszu dodatkowo musimy uważać na wysokość pokoju i skosy. Warto pamiętać jak usytuowane są gniazdka czy włączniki w pokoju, by przypadkiem nie zasłonić ich dużym meblem. Trzeba też zwracać uwagę na wysokość parapetu, wielkość grzejnika czy ilość miejsca od ściany do okna, by nie przysłonić naturalnego światła.

Gdy trzeba wnieść po schodach łóżko lub szafę, dobrze sprawdzić czy zmieścimy się “na zakręcie”, by nie utknąć w połowie drogi do góry. Niektóre naprawdę duże meble, jak np. duże siedzisko-huśtawka może nie zmieścić się w drzwiach!

Uwaga na wielkość dywanu! Dobrze jeśli pozostaje około 20cm przestrzeni od krawędzi ściany, by nie wyglądał jak wykładzina 😉 Jeśli mebel tylko w połowie stoi na dywanie, to można np. tylnie nóżki mebla podkleić dodatkowo podkładkami filcowymi, by równo stał.

  • Facebook

2. ZDJĘCIA & OPISY

Każdy sklep sprzedając produkt wstawia jego zdjęcie na swoją stronę Internetową. Im lepsza jakość, tym większa pewność jak w rzeczywistości będzie wyglądało biurko czy szafa. Dobrze jest zapytać czy zdjęcie oddaje rzeczywisty kolor czy jest nałożony filtr (szczególnie na Instagramie). Jeśli w sklepie są tylko wizualizacje produktu lub zdjęcia nie pokazują detali, to warto poprosić o przesłanie brakujących informacji w formie zdjęć czy filmiku. Im więcej możemy zobaczyć, sprawdzić, tym pewniej dokonać zakupu.

Nie polegaj na samych zdjęciach! Zachęcam do przeczytania całego opisu danego przedmiotu. Zazwyczaj kryją się tam różne detale, jak np. materiał wykonania, sposób dostawy, dostępność (niekiedy czas oczekiwania trwa 6-8 tygodni!). Warto sprawdzić jak jest spakowany mebel – czy do samodzielnego montażu czy już w całości złożony?

3. LAMPY

Kupując oświetlenie upewnij się czy do oprawy załączone jest źródło światła. Dość często trzeba osobno zakupić żarówkę. Pamiętaj, by dobrze dopasować temperaturę barwową i moc żarówki. Będzie różna, w zależności od zastosowania, np. w strefie snu światło będzie delikatniejsze i cieplejsze (około 2800-3500K), niż w strefie do nauki (3500-4000K). Oczywiście jest to kwestia indywidualna, więc warto sprawdzić swoje preferencje. Dodatkowo nie zapominajmy, by sprawdzić czy lampa ma wbudowany włącznik światłą czy należy zamontować go na ścianie i czy lampka jest podłączana do kontaktu.

4. TEKSTYLIA

Przede wszystkim dobrze znać typ materiału. Jak się czyści, czy dywan można prać w pralce? Czy jest miękki w dotyku, jak się układa, czy zostaje “ślad” po przejechaniu ręką, np. welur. Można poprosić o próbkę materiału lub wypożyczenie wzornika, by zobaczyć jak wygląda w danym świetle. Alergicy muszą szczególnie uważać na wybierane materiały. Poza właściwościami danego materiału istotne są walory estetyczne. Przykładowo dywan we wzorki. Pytanie: czy wzorek jest wyszyty czy nadrukowany?

5. FARBY, TAPETY

Uważam, że dla pewności trafnych decyzji kolorystycznych należy kupić tester kolorów farb, nim wybierze się ostateczny typ i kolor farby. Tak najłatwiej przekonać się czy kolor jest odpowiedni, jak wygląda na ścianie w świetle naturalnym, jak w sztucznym, czy pasuje do koncepcji stylistycznej wnętrza itp. Podobnie z tapetą – można poprosić o fragment tapety czy wzornik.

  • Facebook

tester koloru, źródło: dulux

6. WARUNKI ZWROTU CZY REKLAMACJI

Jakie są zasady zwrotu towaru? Kto opłaca przesyłkę zwrotną? Ile przysługuje dni na oddanie zakupionego przedmiotu? Dodatkowo istotna kwestia – czy sklep gwarantuje zwrot pieniędzy czy w zamian otrzymujemy bon na zakupy w tym sklepie? Reklamacja – co podlega reklamacji? Jaki jest okres gwarancyjny? Gdzie rozpatrywana reklamacja itp.? Warto znać odpowiedzi na powyższe pytania zanim dojdzie do transakcji zakupu.

7. REFERENCJE I KOMUNIKACJA

Wiadomo, że im więcej pozytywnych opinii tym lepiej. Jak sama nazwa wskazuje – opinie to nie fakty, więc trzeba podchodzić do tematu ostrożnie. Jeden klient może być bardzo zadowolony z wyboru lampki, a inny wręcz przeciwnie. To bardzo subiektywny temat. Warto natomiast przekonać się samemu jak wygląda komunikacja z danym sklepem. Można poprosić o dodatkowe informacje wysyłając mail, wiadomość na Instagramie czy po prostu zadzwonić. Wtedy od razu wiemy czy sklep jest chętny pomóc, czy traktuje klienta powierzchownie.

  • Facebook

8. WIZERUNEK FIRMY

Im większa dbałość o detale i spójną prezentację sklepu, tym większa szansa na dobrą jakość. Dzięki social media możemy bliżej przyjrzeć się firmie, nie tylko poznając ofertę sklepu, ale też ludzi, którzy go tworzą, jakimi kierują się wartościami. Nie mam na myśli dopieszczania każdego zdjęcia, gdyż gust mamy różny. Chodzi o świadome i zaangażowane podejście do swojej pracy.

9. SAMODZIELNE POSZUKIWANIA

Jeśli chcesz kupić np. szafę garderobianą do pokoju córki, to zastanów się najpierw jaki lubisz styl, jaki szafa ma mieć kolor, wielkość, czy potrzebne są dodatkowe szuflady, czy wystarczą półki itp. Im bardziej sprecyzowane preferencje, tym łatwiej znaleźć, a przynajmniej ograniczyć “pole poszukiwań”. Zanim przytłoczą Cię zdjęcia niechcianych szaf, lepiej wyszukiwać mebel podając konkretne hasło, np. “biała szafa garderobiana styl vintage 120cm” niż dziecięca szafa garderobiana. Tak ogólnikowe hasła przydają się do poszukiwania inspiracji.

Wydawałoby się, że zakupy przez Internet powinny być zdecydowanie łatwiejsze niż jeżdżenie po różnych sklepach. Niemniej ogromny wybór w sklepach on-line bardzo utrudnia podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie. Warto zwracać uwagę na wiele różnych czynników, a nie tylko wygląd i cenę.

W każdym razie życzę udanych zakupów!

Ściskam

Kamila